Interview Franka

logo_tekstblok.png

Kun je iets meer vertellen over je achtergrond?

Franka: “Na mijn afstuderen als Docent Dans (dans expressie en wereld dans) aan de Dans Academie Tilburg, ben ik 12 jaar werkzaam geweest als modern/theater danser. Thuisbasis Amsterdam. In die tijd heb ik, naast het volgen van moderne dans lessen, de opleidingen gevolgd bij de BKS Iyengar Yoga School en de klassieke Yoga opleiding van Dona Holleman. Het accent in Amsterdam lag op trainen, performen en het (samen) creëren van een dansidioom en dansvoorstellingen. 

Na mijn verhuizing naar Den Bosch, ben ik mij gaan toeleggen op doceren. Mijn docent schap heeft zich met rasse schreden ontwikkeld doordat ik in Amsterdam mij had toegelegd op het tot in detail ervaren van dans - en yoga oefeningen. Door te weten wat noodzakelijk is om daadwerkelijk jezelf te ontwikkelen en te veranderen, zowel fysiek als mentaal. 99 procent doen en 1 procent theorie was op mij voor 100 procent van toepassing. 

Ik geef les aan kleuters tot en met oude van dagen. Ook heb ik in Den Bosch de sport leren kennen en ben dans, sport en yoga gaan combineren. Ik heb ondertussen kleine uitstappen gemaakt door het volgen van korte opleidingen in Ashtanga Yoga, Power Yoga, Latin Moves, Pilates ground control en Essentrics”.

Hoe komt je achtergrond terug in je lessen?

Franka: “Ik verwerk al mijn ervaring en scholing, als technisch geschoold docent en als danser, in mijn lessen. Hierdoor geef ik een eigen invulling aan Pilates, Vinyasa Flow Yoga en Dance, met respect voor de techniek die aan deze trainingen ten grondslag ligt. Hiermee creëer ik een uitgebalanceerde formule voor een optimale training. Mijn liefde voor dans zullen deelnemers op een subtiele manier merken. Daarnaast is mijn opleiding en ervaring als docent duidelijk merkbaar in mijn trainingen: ik geef continu aanwijzingen om de deelnemers te helpen en te stimuleren het beste uit zichzelf te halen en hun training te optimaliseren”.

In veel van je trainingen komt het ‘core’ aan bod. Wat is dat precies?

Franka: “Het core gebied bestaat uit je buikspieren, de spieren van de onderrug, de heup- en bil spieren, de spieren van de bekkenbodem en eigenlijk alle spieren die zich onder de taille bevinden en over je bekken lopen. Het is je kern, het centraal station van je motoriek, en het werkt als een korset voor je lichaam. Met een sterk core, heb je minder (snel) last van je rug, je lichaamshouding verbetert en je oogt slanker. In mijn trainingen werken we er continu aan om dit gebied te ontwikkelen en sterker te maken”.

Je lessen zijn resultaat gericht. Wat bedoel je daar mee?

Franka: “Ik wil mensen helpen om tot een blijvend positief resultaat van hun trainingen te komen. Deelnemers vinden mijn lessen vaak pittig, omdat alle spieren aan het werk worden gezet, en ik daag mensen uit om verder te gaan, want je kan meer dan je denkt! Mijn trainingen geven daardoor duidelijk resultaat: spieren winnen aan kracht, lengte en souplesse zodat de gewrichten mobiel blijven en je een betere lichaamshouding ontwikkelt. Ze hebben een blijvend effect op je algehele levenshouding met meer bewustwording in lichaam en geest. Dat versta ik onder resultaat gerichtheid”.

Wat is het verschil tussen jou en andere docenten?

Franka: “Als docent daag ik je uit in de wijze waarop je een oefening uitvoert. Ik laat je ervaren wat je doet en waarom je het zo doet en ik zal je daarin andere manieren aanreiken die wellicht meer kwaliteit en dus meer resultaat zullen opleveren. Dat kan soms confronterend zijn, maar het is altijd met de allerbeste bedoeling om het beste uit jezelf te halen. Mijn trainingen zijn geschikt voor iedereen die zichzelf wil blijven ontwikkelen, die de uitdaging wil aangaan om blijvend te veranderen in algehele gezondheid en die zin heeft in dynamische, muzikale lessen”.

Hoe belangrijk is muziek tijdens de lessen?

Franka: “Naast je eigen ademhaling, is muziek het perfecte middel om balans te krijgen in elke beweging en deze synchroon te laten lopen met de in – en uit ademhaling, met de in- en ontspanning, met verlenging en kracht, met een beweging omhoog (lengte) of omlaag (lengte houden). Elke oefening en les wordt in choreografie aangeleerd, zodat je je mee kunt laten nemen in de flow van de muziek, het ritme van de beweging en de adem”.

Bij yoga is concentratie een belangrijk aspect. Hoe komt dit bij jouw trainingen aan bod?

Franka: “Concentratie is essentieel bij mijn trainingen en ik stimuleer iedereen tijdens mijn lessen om geconcentreerd te trainen. Concentratie betekent aandacht geven aan dat wat je doet. Aandacht is energie en ‘aandacht sturen’ betekent dat je energie geeft aan wat je doet, op dat moment. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit en het resultaat van je training verbetert”.

contact

Klik hier
Website powered by Ondernemerswebsites.nl.